سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصفیه فاضلاب انسانی

یکی دیگر از بخش های آلاینده محیط در زندگی که نیاز به تصفیه و پاکسازی دارد، پساب ها و فاضلاب های انسانی است. با اینکه این فاضلاب ها که حاصل فعالیت ها و زندگی انسان ها در شهرها و روستاها است، به اندازه فاضلاب صنعتی آلوده کننده محیط زیست نیست، می تواند برای اسنان خطرناک و بیماری زا باشد. به همین دلیل امروزه به طراحی و ساخت پکیح تصفیه فاضلاب انسانی به طور گسترده اقدام می شود. در این پست قصد داریم تا در مورد این نوع تصفیه فاضلاب و روش های مورد استفاده در آن صبحت کنیم.

فاضلاب انسانی

پساب یا آب آلوده و آمیخته شده به مواد زائد در اثر فعالیت‌های بهداشتی انسانی از جمله دوش گرفتن یا شستن میوه و سبزی‌، لباس، ظرف‌ها و… را فاضلاب انسانی می‌گوییم. به بیان دقیق‌تر، این فاضلاب شامل آمیزه‌ای از آب و مواد دفعی حاصل از فعالیت کلیه‌ها و سیستم گوارش ما، مواد شوینده و پاک‌کننده‌های جامد و مایعی مانند‌ صابون، پودرهای شست‌وشوی بدن، لباس و ظرف‌ها، و همچنین نرم‌کننده‌های لباس و جلادهنده‌های ظروف و انواع دیگر آلاینده‌های خانگی است.
پیش از پرداختن به ادامه مطلب، لازم است یادآوری کنیم شما عزیزان برای مشاوره و یا خرید پکیج تصفیه فاضلاب انسانیمی‌توانید با شماره 09100910940تماس گرفته و با کارشناسان ما در شرکت صنعت آب زارعان سیر اصفهان گفتگو کنید.

آب سیاه و آب خاکستری و ضرورت تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی

فاضلاب بهداشتی انسانی را بر اساس نوع مواد و آلاینده‌هایی که دربر می‌گیرند، به دسته‌های کلی آب خاکستری و آب سیاه تقسم می‌کنیم. منظور از آب خاکستری، پسابی است که در پی حمام کردن و نیز شستشوی دستی یا ماشینی ظروف، لباس‌ها و حتی خوراکی‌ها‌یمان تولید می‌شود. آب سیاه نیز شامل ادرار و مدفوع انسانی است، از این‌رو، سطح آلودگی آب سیاه بسیار بیشتر از آب خاکستری است.
بخش بزرگی از آب مصرفی و آلوده شده در بخش‌های گوناگون زندگی انسانی، در محیط زیست رها می‌شود و روشن است که این فاضلاب باید پیش از رهاسازی دوباره در محیط تصفیه شود. به این ترتیب، انسان و دیگر جانداران و همچنین منابع آبی کره زمین، به میزان چشمگیری از انتشار آلودگی و بیماری‌ها در امان خواهند بود. برای ایمن‌سازی فاضلاب و حذف آلاینده‌ها از آن یا مصرف دوباره و نیز رهاسازی آن در طبیعت، از فرآیندهای تصفیه فاضلاب بهره می‌بریم که شامل فرآیندهای بیولوژیکی‌، شیمیایی، و فیزیکی می‌شوند.

انواع روش‌های تصفیه فاضلاب انسانی

نفوذ فاضلاب انسانی به زمین، چه از نوع آب سیاه باشد و چه فاضلاب خاکستری، می‌تواند به بروز و شیوع بیماری‌های عفونی بینجامد. همچنین مواد آلی، باکتری‌ها و مواد شوینده موجود در این پساب‌ها در صورت نفوذ به عمق بیشتر زمین، باعث آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی و آب چاه‌ها خواهد شد.
از این‌رو، فرآیند تصفیه فاضلابامری گریزناپذیر است. این روند بسته به نوع فاضلاب انواع متفاوتی را شامل می‌شود. همچنین برای انتخاب روش مناسب تصفیه فاضلاب انسانی باید به شرایط آب‌وهوایی، فضای در دسترس و شرایط اقتصادی توجه کرد.

تصفیه فیزیکی فاضلاب انسانی

در این گام (روش) زباله‌ها و ذرات جامد بزرگ موجود در فاضلاب از آن جدا و حذف می‌شود. انواع مختلف فرآیندهای تصفیه مانند دانه‌گیری، آشغال‌گیری، چربی‌گیری و فیلتراسیون در این بخش انجام می‌پذیرد.

تصفیه شیمیایی فاضلاب انسانی

در این روش که مانند روش قبل در واقع یکی از مراحل تصفیه آب به شمار می‌رود، نوبت به حذف ذرات کلوئیدی می‌رسد. از این‌رو، این بخش تاثیر فراوانی بر شفافیت آب دارد. در این نوع تصفیه، حذف و زدودن آلاینده‌ها از فاضلاب با تزریق مواد شیمیایی گوناگون به آن انجام می‌شود. ضدعفونی کردن آب با تزریق ازن و یا کلرزنی به آن، انعقاد و لخته‌سازی، همگی جزئی از فرآیند تصفیه شیمیایی آب به شمار می‌روند.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب انسانی

این فرآیند تصفیه به چند روش مختلف ازجمله موارد زیر انجام می‌شود:

  • روش رشد چسبنده IFAS
  • روش بیوراکتور غشایی MBR
  • روش دیسک بیولوژیکی دوار RBC
  • تصفیه فاضلاب به روش  MMBRیا بیو فیلم بستر رشد متحرک  
  • لجن فعال با هوادهی گسترده EAAS
  • روش راکتورهای ناپیوسته متوالی SBR

روش لجن فعال با هوادهی گسترده EAAS از بهترین شیوه‌های تصفیه فاضلاب انسانی است؛ زیرا به ایجاد لجن کمتری می‌انجامد. ناگفته نباید گذاشت، کاربردی‌ترین روش برای تصفیه و پاکسازی فاضلاب‌های انسانی ترکیب روش بیولوژیکی با دو روش دیگر است. در تصفیه فیزیکی و شیمیایی فاضلاب، پیش‌تصفیه و گندزدایی انجام می‌گیرد و ذرات درشت از فاضلاب حذف می‌شوند. به این ترتیب از گرفتگی لوله‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

به کمک مجموعه تجهیزات ویژه‌ای که در نهایت پکیج تصفیه فاضلاب را تشکیل می‌دهند، می‌توان فاضلاب بهداشتی انسانی را پاکسازی کرد. فعالیت بسیاری از این پکیج‌ها بدون تولید سرو صداست و تصفیه فاضلاب در آن‌ها بدون تولید بو انجام می‌شود. همچنین بهره‌وری آن‌ها در پیش‌برد فرآیند تصفیه فاضلاب با بهترین روش‌های تصفیه از نظر کاهش BOD هماهنگی دارد.
جنس این دستگاه‌های تصفیه فاضلاب را باید بسته به شرایط اقلیمی و محیطی برگزید. در واقع می‌توان دستگاه‌ تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی را در انواع فلزی، پلی اتیلنی و فایبرگلاس ساخت. شایان ذکر است، پرکاربردترین روش تصفیه فاضلاب در پکیج تصفیه فاضلاب انسانی شامل روش‌های هوادهی گسترده  (EASS)، هوادهی با رشد چسبنده (IFAS) و هوادهی با رشد متحرک (MMBR) می‌شود.